• آدرس: زنجان، شهرک صنعتی شماره یک، خ آذرجنوبی، آذر جنوبی ۲، روبروی زاگرس دارو، پلاک ۳

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 16 ، پنجشنبه 8 تا 12

درباره روند ساخت و مواد اولیه مرتبط با لنت

لنت قطعه‌ای از سیستم ترمز وسایل نقلیه‌ می‌باشد که با استفاده از ایجاد اصطکاک با دیسک چرخ یا کاسه‌ی ترمز باعث شتاب منفی در خودرو‌ها می‌شود. قدرت این سیستم معمولاً ۱۰ برابر قدرت موتور و حتی در مواردی بیشتر هم می‌باشد. برای متوقف ساختن یک خودرو با وزن یک تن که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است، به میزان ۱۵۰ کیلووات توان لازم است. این توان به صورت انرژی حرارتی دفع می‌شود به این گونه که حتی در برخی قسمت‌های لنت ترمز دمای به ۳۰۰الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. بنابراین اهمیت مواد لنت ترمز به خوبی قابل درک است.

 

وظیفه لنت ترمز

 

لنت وظیفه دارد با تولید اصطکاک مناسب، انرژی جنبشی چرخ ماشین که در حال حرکت است و توسط موتور تولید شده است را به انرژی حرارتی تبدیل کند و بعد از آن انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید. با این عمل اتومبیل در حال حرکت به حالت سکون دست پیدا می‌کند و یا از سرعت آن به شدت کاسته می‌شود.

لنت با کیفیت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایداری داشته باشد و با ساختار مواد تشکیل دهنده‌ی آن به گونی باشد که با تغییرات درجه‌ی حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین لنت ترمز باید در مقابل سائیدگی استحکام زیادی داشته باشد تا کاسه ترمز را خراش ندهد. البته لازم به ذکر است که در طول زمان ممکن است تا حدی خاصیت خود را از دست بدهند و نیاز است با توجه به طول عمر لنت تعویض شود.

 

 

مواد به کار رفته در لنت ترمز

 

در تولید بیشتر لنت‌های فلزی از ۱۵ تا ۲۰ نوع مواد گوناگون استفاده می‌شود، جنس مواد مختلف استفاده شده ممکن است متفاوت باشند به عنوان مثال برخی از آنها مانند گرافیت نرم هستند و بعضی نیز مانند پودرهای کربنی سخت و مقاوم هستند. این مواد پس از مخلوط شدن بصورت پودر به داخل قالب ریخته می‌شوند و مواد افزودنی لازم به آنها اضافه می‌شود،از سوی دیگر کفشکهای را که شستشو و چربی زدایی شده را چسب می‌زنندو پس از آن لنتی را که شکل اولیه قالب را گرفته است بر روی کفشک قرار می‌دهند، بعد از این مرحله پرس پخت انجام می‌شود که در آن لنت تحت فشار ۷۰۰ الی ۸۰۰ بار به کفشک متصل می‌شود.

پس از پایان قالب گیری و انجام پرس، سطح لنت‌ها ساب می‌خورد و به ضخامت استاندارد و مورد نیاز رسانده می‌شود. بعد از آن لنت‌ وارد کوره‌ای با دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد می‌شود. در لنت‌ ترمز سرامیکی از فیبرهای تکه‌تکه شده کولار به عنوان جایگزین برای آزبست در لنت ترمز استفاده می‌شوند.